Fastfoodketen Burger King schrapt meer dan 100 kunstmatige kleur- en smaakstoffen van de Amerikaanse menukaart.
Vorig jaar liet de keten via een reclamecampagne al weten dit van plan te zijn, maar nu is de volledige lijst beschikbaar.
Burger King lanceert in de Verenigde Staten tevens een actie waarbij menu’s naar beroemdheden worden vernoemd, na het enorme succes van andere ketens met soortgelijke samenwerkingen.
Fastfoodketen Burger King meldde deze week dat het 120 kunstmatige ingrediënten van de Amerikaanse menukaart haalt, waaronder maïssiroop met een hoog fructosegehalte en verschillende kleurstoffen.
De actie is een vervolg op de eerder gestarte campagne van Burger King om zich publiekelijk te distantiëren van kunstmatige kleurstoffen en conserveringsmiddelen. Onderdeel daarvan was een reclame uit 2020 waarin een Whopper-burger steeds ouder werd en meer beschimmeld raakte.
Ten tijde van die reclame had Burger King op de Europese markt al afscheid genomen van alle conserveringsmiddelen. De keten zei dat ook alle Amerikaanse Whoppers eind 2020 conserveringsmiddelenvrij zouden zijn.
“We weten dat de verwachtingen van onze gasten veranderen en dat ze keuzes willen maken waar ze zich goed bij kunnen voelen”, aldus Chief Marketing Officer Ellie Doty in een verklaring.
"We zijn ervan overtuigd dat onze voortdurende toewijding aan echt eten niet alleen onze gasten zal voorzien van het eten waarnaar ze op zoek zijn, maar dat het ook een nieuwe standaard zal zetten voor de industrie in het algemeen", voegde ze eraan toe.
Dit is de lijst van ingrediënten die uit de gratie zijn:
Samenwerking met beroemdheden
Tegelijkertijd lanceert Burger King in de Verenigde Staten een actie waarbij menu's naar beroemdheden worden vernoemd. 'Echt voedsel, echte namen', moet Burger King hebben gedacht.
Het Nelly Cornell Haynes Jr.-menubestaat uit een Whopper, een kleine friet en een kleine Sprite. Bestel je het menu van Anitta Larissa Machado, dan wordt de standaard Whopper omgeruild voor een Impossible Whopper. Het Chase Hudson-menu (beter bekend als de 'Lil Huddy-meal') bestaat uit een Spicy Ch'King sandwich met kaas, mozzarella-sticks en een chocolade milkshake.
Deze zogeheten 'Keep It Real Meals' lijken op een actie van concurrent McDonald's, waarbij klanten onder meer een Travis Scott of een BTS konden bestellen.
Het Travis Scott-menu was afgelopen herfst zo populair dat sommige filialen zonder ingrediënten kwamen te zitten. Naar verluidt haalde Scott 20 miljoen dollar binnen met de deal (omgerekend bijna 17 miljoen euro).
Samenwerkingen met jonge artiesten en influencers blijken tot dusver erg succesvol voor fastfoodketens. Dat komt omdat dergelijke sponsordeals populair zijn bij jonge klanten en doorgaans gepaard gaan met veel aandacht op sociale media als TikTok.